Miranda

Marockansk gryta med pumpa
 
Den här grytan gjorde jag i fredags och det är nog den rätten jag blivit nöjdast med hittills så tänkte berätta hur jag gjorde. Som jag oftast gör så läste jag några liknande recept och sen gjorde jag lite som jag själv ville så att det skulle passa mig och vara enkelt och gott.
 
För minst 6-7 personer. La flera portioner i matlådor i frysen.
Tillagningstid: ca 1 tim
 
Ingredienser:
Grytan:
1 liten pumpa
5 morötter
1 paprika
1 förpackning kikärtor
1/2 förpackning tomatsås
2,5 msk tomatpuré
6 dl Vatten 
ca 2 tsk salt 
ca 2 tsk gurkmeja
ca 3 tsk kanel
ca 1 tsk chili
ca 1 tsk koriander
ca 2 tsk spiskummin
1 kruka färsk mynta
 
Pumpafrön:
Pumpafrån från pumpan som användes i grytan
Salt 
Olja
 
Couscous:
8 dl couscous
8 dl vatten
Salt
Olja
 
Skala och skär pumpan i 2x2 cm stora bitar. Lägg fröna från pumpan i en stekpanna . Koka upp pumpan med allt vatten, de krossade tomaterna, tomatpurén och kryddorna i en stor kastrull och låt puttra i 45 min. Skala nu morötterna och skölj paprikan. Skär sedan morötter och paprika i lika stora bitar som pumpan. Hacka myntablad i en kopp. Häll av vätskan från kikärtorna. Lägg därefter i morötterna, paprikan, kikärtor och låt småkoka i ca 10 min. Smaka eventuellt av grytan med mer kryddor ( Det är ungefärliga mått)
 
Förbered nu couscous och pumpafrön. Koka först upp 8 dl vatten till couscous. Lägg i 1 tsk salt och 1 msk olja i stekpannan med pumpafrön och hetta upp. När plattan är varm, rosta pumpafrön i ca 4 min, och rör om då och då. Häll vattnet till couscousen i en kastrull när det kokat klart. Lägg över all couscous och lite salt ( står på förpackningen hur mycket) i kastrullen. Låt couscousen svälla under lock i 4 min. Ta bort pumpafröna från värmen när de är klara. Servera couscous med pumpagrytan. Strö över mynta och pumpafrön över grytan innan servering. Den kan också gärna ätas med en klick naturell yoghurt men det hade inte jag hemma. Du kan även byta ut pumpa, morötter och paprikan mot andra rotfrukter.
 
 
 
 
 
 
#1 - Mamma

Ser smaskigt ut!

#2 - Alicia

Duktigt!

#3 - Oma

Ser ut som en konstverk. Så kreativ!