Miranda

Nu är jag med igen
Hej!
 
Det var ju ett tag sen jag bloggade nu. Det har blivit så för att jag själv har haft rätt mycket i huvudet under den här första månaden. Men nu börjar saker flyta på mer och mer och jag tror jag kommer blogga mer från och med nu. Och i det här inlägget tänkte jag berätta lite om hur jag har det nu och har haft det och så.
 
KURSEN
 
Jag börjar med att berätta om det som är huvudsakliga anledningen till att jag är här, musikkursen på Umeå universitet som heter Skapande musik. Kursen är annorlunda än jag föreställt mig. Den är väldigt fri och det är en avslappnad stämning i klassen. Man får vara i skolan lite när man vill och repa/jamma med sin grupp. Det har varit max 2 lektioner per vecka hittills.
 
Det har inte varit så mycket lärarlett. Till exempel när lärarna presenterade  sista uppgiften sa de endast" Skriv en låt" och sen var det bara att köra. Och då blev jag lite rädd för jag var ju här för att jag inte kände att jag kunde det och behövde stöd och handfasta tips i hur man kan tänka när man ska göra det, men inget sånt fick vi, haha!  Det är så att kursen är mycket baserat på egna initiativ så risken finns ju att det inte händer så mycket. Man måste se möjligheterna själv. Det här har fått mig att känna mig lite besviken på kursen men jag har nog ändrat inställning nu. Det är intressant att se hur det fungerar att lära sig något på det här ostyrda sättet. Men det kanske visar sig att det till och med fungerar bättre än den traditionella lärometoden. Hur ostrukturerat det än är så känner jag på något sätt att jag måste fortsätta för att se hur det blir. Det har också känts lite ovant att gå i en klass igen med så mycket folk runt omkring mig, det kan bli lite rörigt i mitt huvud med allt som händer, men samtidigt roligt.
 
Igår hade vi uppspel där de som ville fick framföra sina låtar för klassen och det var nog det bästa hittills. Det var lite speciellt att (nästan) alla hade varsin egenskriven låt. Det var roligt att se vad alla hade. Sedan har jag svårt att komma på någon av eleverna som inte var helt grym. Några chockade mig verkligen. Det var som en gratis konsert. Sedan skulle vi i publiken ge feedback så ibland kändes det som att vi var idoljury men det var också jätteroligt.
Det känns skönt att den här uppgiften snart är över för jag längtar efter att bara lämna min låt bakom mig och börja skriva en ny låt istället vilket jag inte gjort än (förutom i grupp). Efter konserten kom jag på massor av melodier och så.
 
BOENDET
Jag har bestämt mig för att stanna här där jag bott sedan jag kom hit eftersom jag trivs bra här och har kommit in i det nu så vet inte om jag känner för att påbörja något nytt. Förut bodde 7 personer här som jag trivdes bra med men nu är vi bara tre kvar och en ny så det finns verkligen gott om plats, och jag delar inte längre rum med 3 st utan 1 ( tjej). Det kan dock hända att jag flyttar om det blir fullt här igen ( lite beroende på hur det fungerar med de nya grannarna), eller om jag tröttnar på att åka buss ca 30-60 min per dag men då måste verkligen allt stämma på det nya stället och ha diskmaskin ( för det har vi här) ;)
 
VARDAG
 
Jag har hittat på en del saker med människorna i klassen på kvällarna. Vi har exempelvis varit på jazzkonsert, bar, klubb, haft filmkväll, sett melodifestivalen och jag har gått och sett en klasskompis som heter Alexsander poetryslamma. Det blev ganska mycket i början och jag börjar ta det lite lugnare nu. Jag kan också bara vara hemma och kanske titta film eller umgås lite med dem som är där. Jag har också skaffat ett kort på Iksu som är ett träningscenter där de har allt från klättring, volleyboll, bad, spa till dans och yoga, vilket jag kör mest. Jag går dit ett par gånger i veckan typ. Det är fortfarande snö här och det känns som att det börjar bli kallare och kallare och mer snö till och med. Det är fin natur här och öppet.
 
Också varit hos tandläkaren här i Umeå. Och vet nu att det stämmer att privata tandläkare och folktandvården kan säga helt olika saker. Jag var inställd på att laga hål eftersom min privata tandläkare i Stockholm sagt det men det blev inget eftersom folktandvården här kollade mina tänder men sa sen att de inte såg några hål. Intressant va? Frågan är vem man ska lyssna på!
Hoppas ni också har det bra!
 
Kramar från Miranda
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - Mamma

Kul att du skriver igen!

#2 - Oma

Vad kul att läsa hur du har det. Låter lite konstigt att ni får så lite ledning.
Ha det så jätte bra nu, kram,kra,